ServiceNow

Det har hänt en hel del för mig på Symfoni. Jag håller på att ombilda mig och går från Collaboration och Lotus Notes till Enterprise Service Management och det Cloud baserade verktyget ServiceNow.

Jag har certifierat mig i ITIL V3 Foundation och sedan ett par månader håller jag på att lära mig utveckling i ServiceNow.

Givetvis kommer jag även i fortsättningen jobba och underhålla mina kunskaper inom Lotus Notes.

Nytt som hänt

Vi har flyttat ut på Österlen, närmare bestämt Brösarp.

På min fria tid har jag gjort en ny hemsida i WordPress till Eva Nygren på http://jahaja.se

Och som anställd på Symfoni Software har jag under de senaste 1.5 åren utvecklat ett Budget- och Projekthanteringsverktyg i ExtJS 3 och Domino åt en av världens största möbeltillverkare.

Ny adress

Jag har flyttat och den nya adressen är:

Vimpelgatan 47
211 14 Malmö

Samma telefonnummer gälller.

i-Seven blir Symfoni Sverige

Norska IT-koncernen Symfoni, med kontor bland annat i Karlstad, expanderar i Öresundsregionen och köper IT-företaget i-Seven AB med kontor i Malmö och Köpenhamn.

Så från och med nu jobbar man på ett norskt företag :)

Nytt jobb

Efter lite mer än 3 år blir jag nu fast anställd och det känns som ett naturligt steg. Jag kommer att fortsätta arbeta som konsult inom Portal-, Dokument- och Processlösningar för Lotus Notes och IBM WCM, men jag hoppas att även kunna bredda min kompetens inom något nytt område.

Företaget som jag börjar på är i-Seven i Malmö och jag tror att jag kommer att trivas riktigt bra här – trevliga, lagom många anställda och alla med riktigt hög kompetensen.

Jag kommer att behålla mitt nuvarande telefonnummer: 0709-98 88 60 så det är bara att höra av sig om ni behöver hjälp med något. Men som sagt från och med den 4 oktober görs allt arbete via i-Seven.

Ola söker en fast anställning

Efter att jobbat i egen regi i tre lärorika år letar jag nu efter nya utmaningar.

Mitt mål är att inom ett par år utvecklas åt att leda och inspirera medarbetare att nå krav och uppställda mål, t.ex. som teamledare, projektledare eller avdelnings- mellanchef. Jag kan tänka mig att gå ett traineeprogram, för att lära mig mer om företagets funktioner, för att sedan tilldelas en befattning som passar oss båda.

Andra saker jag är duktig på och tycker om att jobba med är kvalitetssäkring, utveckling, test, utbildning, utredning och kravsammanställning.

Jag tycker om att ta ansvar och delar gärna med mig av mina erfarenheter, är ödmjuk och lyhörd men ändå framåt med mina åsikter.

Sedan år 2000 har jag arbetat med utveckling, test, design, utredning, kravsammanställning, kvalitetssäkring, utbildning, support, test- och projektledning med tyngdpunkt på portal och webbapplikationer för integrerade lösningar inom informationssystem med specialistkunskap, ärende, dokument- och innehållshantering. Jag har även erfarenhet från offert- och avtalsarbete samt att driva och marknadsföra min egen verksamhet.

Under tiden som konsult har jag arbetat med olika enheter inom svensk myndighet och Sida samt företag som Citytunneln, E.ON och Bring Frigoscandia.

Mina egenskaper beskrivs av vänner och kollegor som glad, mångsidig, metodisk och målinriktad samt diplomatisk och ansvarsfull. Har bred teknisk kompetens. Arbetar självständigt och tar gärna egna initiativ och har lätt för att uttrycka sig i tal och skrift.

Fritiden tillbringar jag med familj och vänner, gärna i köket eller ute i naturen samt med Yoga och meditation.

Om du upplever att min kompetens, erfarenhet och mina mål passar in ert företag, så ser jag fram emot en intervju eller en träff över en lunch.

Profil:
http://dl.dropbox.com/u/4954882/Dokument/Konsultprofil_Ola_Gunnarsson_2010-08.pdf

Projekt på Bring Frigoscandia

Via e-Work fick jag komma på intervju i onsdags och i idag torsdag var jag på plats för genomgång av uppgiften och lite andra saker, då alla inblandade är på semester nästa vecka.

Jag skall göra en inventering av alla deras applikationer och dokumentera. Det skall bli kul :-)

Technote för aktivitetsloggen visar inte utcheckning

På webben i version 6.5.1 och 7.0 av DDM visas inte aktivitet för utcheckning. Däremot visas incheckning. I Lotus Domino.Doc 3.x visas båda dessa aktiviteter i aktivitetsloggen.

Technote för “Nästa knappen”

På webben i version 6.5.1 och 7.0 av DDM fungerar inte “Nästa knappen” i en dokumentvy som innehåller mer än 30 dokument. Vyn visar som förväntat de 30 första dokumenten, men om användaren försöker klicka på “Nästa knappen” visas inte fler dokument.

Fixen heter SPR# HMON635L5C och hur man går till väga för att fixa buggen finns på följande IBM-länk:
http://www-01.ibm.com/support/docview.wss?rs=464&uid=swg21174991

Domino Document Manager har slutat säljas

I februari 2009, gick IBM ut och berättade att Lotus Domino Document Manager (även känd som Domino.Doc) skall sluta säljas den 12 maj 2009 och den 30 september 2012 slutar de ge support.

Detta betyder inte att man måste sluta använda en befintlig installationen som är väl integrerad i organisationen. DDM är ett bra verktyg för att hantera och ha koll på alla typer av dokument, även om den ibland kan kännas lite uråldrig (om man jämför med vad Web 2.0 applikationer) så innehåller den många bra funktioner som används dagligen i mindre organisationer.

Om man ändå väljer att uppgradera DDM till ett annat system så kommer IBM att erbjuda ett enkelt verktyg för att migrera Lotus Domino Document Manager till Lotus Quickr samt upprätta en community som kommer att erbjuda gratis expertis genom en wiki samt olika guider. IBM kommer även ge direktsupport till sina kunder.